تعداد بازدید: 1597

توصیه به دیگران 1

چهارشنبه 5 تير 1392-9:3

"احزاب سیاسی مازندران" به چاپ دوم رسید

کتاب"احزاب سیاسی در مازندران و گلستان"به چاپ دوم رسید/در این چاپ برخی پاورقی ها و اسناد کتاب به بخش ضمایم پیوسته است و سند و عکسی نیز مربوط به کاندیدا شدن آیت الله سید محمود طالقانی از حوزه انتخابیه بابل در مجلس شورای ملی افزوده شده است.


مازندنومه:چاپ نخست این کتاب با عنوان"احزاب سیاسی در مازندران" زمستان سال 1390 منتشر شده بود که بعد از چند ماه نایاب شد و ناشر در بهار 1392 نسبت به چاپ دوم آن اقدام کرد.

این کتاب را که دکتر سیف الرضا شهابی تالیف و انتشارات رسانش نوین منتشر کرده است، به فعاليت احزاب سياسي دراستان مازندران بین سال های 1320 تا 1332 می پردازد.

در تاريخ سياسي ايران در هيچ مقطعي به اندازه اين 12 سال،احزاب آزاد و فعال نبودند.پيش از1320 و در دوران حكومت پهلوي اول،حزبي وجود نداشت و بعد از28 مرداد1332 هم فعاليت همه احزاب سياسي تعطيل شد.

فعاليت احزاب در مازندرانِ آن سال ها پرشور و واقعی بود.این فعالیت های حزبی چیزی کم تر از فعالیت های سیاسی پایتخت نداشت و به همین دلیل كتاب" احزاب سیاسی در مازندران" براي ما مازنی ها خواندنیست و می تواند به عنوان یک اثر مرجع در این زمینه قلمداد شود.

در این کتاب فعاليت احزاب سیاسی به تفکیک شهرها ازگنبدكاوس تا تنكابن به طور جداگانه مورد بررسي قرار گرفته است.

علاوه بر اين ها به موضوعاتي چون افسران خراسان و تهران در مازندران درسال 1324 ، جنگ مسلحانه در زيراب درسال 1325 ، انتخابات هاي دوره هاي چهاردهم و پانزدهم و شانزدهم و هفدهم مجلس شوراي ملي،فعاليت انجمن فرهنگي ايران و شوروي و...به طور مشروح پرداخته شده است.

دکتر شهابی-نویسنده کتاب-مصاحبه هایي را با محمدعلي عموئي ، انورخامه اي، علي اكبرشهاب الدين و... که از فعالان سياسي دهه 1320 شمسي بودند،نیز انجام داده كه به طور مستقل و يا در ميان مطالب از این گفت و گوها بهره برده است.در انتهای کتاب نیز چندین سند و عکس در معرض دید قرارگرفته است.

چاپ دوم کتاب با تغییرات و ویرایش هایی همراه است؛در عنوان کتاب نام"گلستان"به "مازندران"اضافه شده و مخاطب پی می برد که در این مجموعه تاریخچه احزاب سیاسی دو استان شمالی گنجانده شده است.(در چاپ نخست، عنوان کتاب "احزاب سیاسی مازندران"بود.)

در این چاپ برخی پاورقی ها و اسناد کتاب به بخش ضمایم پیوسته است و سند و عکسی نیز مربوط به کاندیدا شدن آیت الله سید محمود طالقانی از حوزه انتخابیه بابل در مجلس شورای ملی افزوده شده است.

در صفحه 108 کتاب در همین زمینه آمده:«در انتخابات دوره هفدهم در حوزه انتخابیه بابل،کاندیدایی مستقل هم وجود داشت به نام آیت الله سید محمود طالقانی.در 6 بهمن سال 1330 طالقانی در مسجد جامع به منبر رفت و در حضور 250 نفر از کسبه شهر راجع به خلافت عمر و عثمان و ابوبکر و اقداماتی که علیه امام علی انجام دادند سخنرانی کرد.البته قبل از رای گیری مرحوم طالقانی انصراف داد.»

خاطرنشان می کنیم دکتر شهابی پیش تر چند کتاب دیگر را نیز به رشته تحریر درآورده بود:کارنامه سیاسی قائم مقام فراهانی(نشر رسانش) ،دیدگاه های شورای همکاری خلیج فارس (انتشارات روزنامه اطلاعات)، دولت مستقل فلسطين خدمت يا خيانت؟(نشر رسانش )،یادگارهای دبستان تربیت(رسانش) و یادگارهای دبیرستان دانش(رسانش).

كتاب"احزاب سیاسی مازندران و گلستان" که در 480 صفحه و به قیمت 15 هزار تومان به بازار نشر عرضه شده،در این کتاب فروشی ها قابل خریداری است:

کتاب فروشی چیستا:بابل،میدان 17 شهریور،جنب سینما مهر

کتاب فروشی دنیای کتاب:بابل،خیابان مدرس،مقابل گنجینه

کتاب فروشی امیرکبیر:بابل،خیابان مدرس،نو عَلَم

گفتنی است پس از چاپ نخست کتاب،مراسم رونمایی آن اسفندماه سال 1390 توسط مازندنومه در دانشگاه فرهنگیان برگزار شد که می توانید تعدادی از تصاویر آن مراسم را در زیر تماشا کنید:


  • doustali behzadiپاسخ به این دیدگاه 0 0
    يکشنبه 9 تير 1392-0:0

    az anjai ke baraye hamegan tahieh in ketab shayad momken nabahsad, agar mazonnameh bad az kasbe ejazeh az aghaye shahabi betavanad an ra dar hamain saiyt be royat begozarad khili khoub khahad shsoud va man ham be shame khoudam ham az aghyae shahabi va ham az mazonameh teshakour khaham kard.

    • رضا وارسته پاسخ به این دیدگاه 0 0
      يکشنبه 9 تير 1392-0:0

      اگر نويسنده كتاب احزاب سياسي درمازندران درسالهاي 32-20 ازسال 1332 به بعد را ادامه بدهد خدمت بزرگي انجام داده بخصوص سالهاي 50 تا 57

      بطوريكه شنيدم ايشان اطلاعات زيادي ازسالهاي 1350 تا 57 دارد.

      • شنبه 8 تير 1392-0:0

        ازپاسخ آقاي حقگو درتعجبم آيا ايشان كتاب را خواندند يا نخواندند.

        اگرخواندنديا حتي تورق هم كرده باشند متوجه شدندكه منابع كتاب همه ازاسنادسازمان اسناد ملي است ونشرياتي است كه درآن زمان درتهران چاپ ومنتشرميشدند. دربابل كه مركز اسناد ملي وجودنداردكه دكتر شهابي بخواهد ازآنها استفاده بكند.سازمان اسناد ملي درتهران است واسناد كل كشور از همه شهرها واستان ها درآن جا جمع شده است.

        آيا آقاي حقگو كه دراظهارنظر اوليه اشان زحمات دكترشهابي را با بي اخلاقي هر چه تمامتر ناديده گرفتند وخواسته بودند لوث كنند ترويج اخلاق است .

        • شنبه 8 تير 1392-0:0

          بادرود بر شما مردان علم وادب :اگر نقد سازنده بود چه خوب اگر نبود بنده پوزش میطلبم فقط نظر شخصی بود .عزیزان اهل علم فرق بین نقد ورد نظریه رو حتما میدونند بنده کار شایسته وبایسته دکتر شهابی رو رد نکردم چون به دیگر منابع دسترسی نداشتند وساکن بابل بودند یک امر طبیعی است که به این منابع راحت تر دسترسی داشتند .نکته دیگر اسلام دین اخلاق هست سعی کنیم مروج اخلاقیات در جامعه باشیم

          • جمعه 7 تير 1392-0:0

            احزاب سیاسی بابل

            • پنجشنبه 6 تير 1392-0:0

              باتشكر ازاطلاع رساني مازندنومه

              من يك مازندراني غير بابلي هستم نخواسته بودم نظري بدهم اما اظهارنظر حقگو كه بحق بايد بايشان ناحقگو ناميد مرا ملزم كرده تا نظري بدهم.

              اكنون چاپ اول كتاب نزد من است ازص183 تا ص201 درمورد بهشهر-ازص 215 تا ص 244 مربوط به چالوس واز ص 297 تا ص 334 درباره قائمشهروازص 253 تا ص 296 درمورد سوادكوه ودرگيري مسلحانه درزيراب واز ص 379 تا 396 باضافه مصاحبه با محمدعلي عموئي كه از ص 397 تا ص 403 است درارتباط با افسران خراسان درگنبدودرمورد بابل كه فعالترين شهر استان بود ازص 131 تا ص 182 نوشته شده است. وهمچنين ساير شهرهاي استان مازندران وگلستان نظير گرگان -ساري -نوشهر-آمل و....اختصاص داده آيا بايدگفت احزاب دربابل است .

              ناحقگومحترم مگردرآن زمان قائمشهر جه اندازه بود كه انتظار بيشتر را داريد.قائمشهر فعلي وشاهي سابق كه تا اواسط دوران رضاخان يك روستاي گمنام بنام علي آباد بود وبعداز كشيدن خط راه آهن وتاسيس چندكارخانه تازه رنگ شهر بخودش گرفت كمي هم انصاف داشته باشيد.

              درص 442 اين كتاب اسامي افسران مازندراني عضوسازمان افسران حزب توده را نوشته است از 15 اسم نوشته شده تا آنجا كه من ميشناسم 6 نفرشان بابلي هستند باضافه ستوان يكم قبادي كه دراين كتاب اسمش نوشته نشده است فقط 9 نفر ديگر ازساير شهرها از گنبد تا تنكابن ميباشند اگرخدارا اعتقاد داريد به انصاف هم اعتقاد داشته باشيد.والسلام

              • پنجشنبه 6 تير 1392-0:0

                درود بر شما. اگر خدا بخواهد سر آغازی باشد بر فعالیت ،سازماندهی و از همه مهمتر فرهنگسازی احزاب در جامعه و بهمراه آن شکل گیری صنوف و اتحادیه ها در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی های دولت.

                • مازیار تبریپاسخ به این دیدگاه 1 1
                  پنجشنبه 6 تير 1392-0:0

                  به راستی جای چنین پژوهش ها یی نه تنها در مازندران که در ایران خالی است. آقای دکتر شهابی در همین راستا مجموعه ای آگاهی بخش و ماندگار را فراهم و منتشر نمودند که درخورسپاس است. در پاسخ به دوستمان که این کتاب را تاریخ احزاب بابل می داند عرض می کنم با مطالعه و ژرف نگری در 12 سال تاریخ مورد پژوهش پی می بریم که بابل مهم ترین کانون رویدادها و فعالت سیاسی احزاب در آن سال ها بود. آیا می شود باور داشت پژوهشگر محترم اسناد و شواهدی از دیگر شهر ها از جمله قایم شهر در دست داشته و در کتاب نگنجانده تا اعتبار کار را فدای تعصبات کند. بیاییم به جای این گونه داوری ها و بی انگیزه کردن پژوهشگرانمان به آنان دست مریزاد گوییم.

                  • چهارشنبه 5 تير 1392-0:0

                    واقعا نویسنده دراین کتاب زحمت کشیده وآن هائی که مطالعه کردند خواهندفهمید چه حوادثی درتک تک شهرهای مازندران اتفاق افتاده ازجمله حادثه درگیری مسلحانه درزیراب ویا حضور افسران خراسان درگنبد که درهیچ کتابی بطور مستقل ومبسوط بان نپرداختند

                    • چهارشنبه 5 تير 1392-0:0

                      بادرود این کتاب را منم مطالعه کردم نقدهای منطقی به این کتاب وارده اگر میشد اسم کتاب تاریخ احزاب بابل میشد بهتر بود به صفحات ومطالب توجه کنید در مورد قایمشهر ودیگر شهرا که در این دوره بیشترین نقشها رو داشتند کمتر پرداخته شد نویسنده باید در هنگام نگارش تعصبات رو کنار بزاره حتی ملاحظه بفرمایید ادرس کتاب فروشیها همه بابله با سپاس

                      • چهارشنبه 5 تير 1392-0:0

                        كتاب را مطالعه كردم كتاب جالبي است وبهمه مازندراني عرض ميكنم حتما مطالعه كنند وحتي براي غيرمازندراني ها هم مطالعه آن جالب است .وقايعي دراين استان دراين 12 سال يعني ازسال 1320 تا 1332اتفاق افتاد كه ما اصلا اطلاعي نداشتيم


                        ©2013 APG.ir